8 Lek Med Färg I Förskolan
Lek med färg i förskolan
Ordet färg syftar på ett rad olika företeelser. I vardagslivet kan det oftast användas utan villkor på definition alternativt specificering, ändock förut mera specifika ändamål finns Åtskilliga annorlunda, och delvis motsägande, betydelser från ordet. Pigmentering kan syfta på det vi ser som pigmentering, men det kan också ges en fysisk definition såsom utgår från våglängder hos elektromagnetisk strålning. Färg kan också definieras tillsammans utgångspunkt från processer i vårt visuella ordna eller genom att specificera vilka pigment eller andra metoder såsom äger använts för att bilda färgintrycket. Förekomsten från skilda definitioner leder ofta åt missförstånd, till exempel inom frågan Försåvitt vilken färg som ett yta eller grej nog äger.[1] Inom artikeln nedan används delvis olika definitioner utav ordet färg.
Att betrakta är samma sak såsom att betrakta kulörer, deras likheter samt skillnader. Även saken där såsom kallas färgblind tittar kulörer, Försåvitt än ej på likadan taktik som de flesta.[2] Svart, Gray samt vitt kallas okulörta färger, samtliga andra är mer eller mindre kuligtörta.
Färg och belysning skapar sammanlagt vår visuella upplevelse av lokal samt pryl. De färger vi tittar är till ett fraktion beroende av saken där ljusstrålning såsom träffar våra ögon, men även utav någon kvantitet andra faktorer, både fysiologiska och psykologiska. Kulörer ses aldrig ensamma inte med förgott inom relation till andra kulörer, och den enskilda ytans pigmentering kungenverkas från sammanhanget via att vår perception alltid anpassas till de förhållanden såsom innefatta (adaption).[3] En renodlat föredöme på detta kallas simultankontrast. Det Svenska språket standardiserade färgbeteckningssystemet NCS utgår absolut av hur folk ser pigmentering.
Strålning tillsammans endast en våglängd kallas monokromatisk. Den uppträder enbart i Massor speciella situationer. Det normala är i stället att den strålning som når våra ögon och där ger upphov åt ett färgperception är mixtur av massor olika våglängder. Om vi exempelvis tar någon speciell röd färg så finns det någon oändlig kvantitet annorlunda infallande kombinationer bruten våglängder som ger upphov till samma upplevelse itu rött. Dessa kombinationer uppstår genom samverkan emellan våglängdssammansättningen hos saken där strålning såsom når en Område samt ytans fallenhet att absorbera eller reflektera annorlunda våglängder.[8] Ytor som reflekterar alla våglängder inom jämställd Påtänd rang uppfattas i normala lyse- och betraktningssituationer såsom okulörta, alltså vita, grå eller svarta, avhängig på hur Jätte- utav strålningen såsom reflekteras. Även ytans glans, alltså inom vilken mån det reflekterade ljuset är riktat eller diffuserat, gällandeverkar den uppfattade färgen.
Den internationella belysningskommissionen CIE inneha utarbetat teorier och metoder för att väga mot varandra färger tillsammans utgångspunkt från den fysiska strålningens egenskaper. Dessa kolorimetriska metoder kan icke och gör heller ej anspråk på att Indikera hurdan färgen ser ut, utan syftar mot att specificera samt kvantifiera visuella skillnader, med målet att garantera industriell produktionsstabilitet och formulera nivåer stäv tolererade färgavvikelser.
Färgtemperatur är ett taktik att karakterisera ljusstrålning samt mäts inom kelvin. Det vi upplever såsom varmt blond inneha lägre färgtemperatur än det vi upplever såsom kallt sken, något såsom kan arbeta förvirrande men äger sin förklaring inom fysiken.
Färg återgivningen hos ljuset från en lampa anges inom Ra och är En ungefärligt mått på hurdan väl man kan urskilja samt beröra igen kulörer inom det här blond.
Lek Med Färg I Förskolan. Smaka, känn och lek med färg.
Smaka, känn och lek med färg.
0 Response to "8 Lek Med Färg I Förskolan"
Skicka en kommentar